Jak zorganizować domowe biuro: 6 prostych wskazówek, których każdy może przestrzegać

News

Jeśli od dłuższego czasu pracujesz w domu, to jesteś szczęściarzem. Dla wszystkich innych brak biura może być prawdziwym wyzwaniem. Nieumiejętność zorganizowania się, niska efektywność, przepracowanie lub niedopracowanie. Te problemy czekają na każdego początkującego w tej trudnej branży. Czasami jedyną rzeczą, na którą masz ochotę, jest spędzenie czasu z bliskimi lub gra ruletkę online w krajowym kasynie zamiast pracować. Czy chcesz zorganizować swoje domowe biuro jak prawdziwy profesjonalista? Pomogą Ci w tym poniższe zasady.

Meblowanie

Nie każdy może sobie pozwolić na osobne pomieszczenie na biuro, dlatego zazwyczaj miejscem pracy staje się kuchnia, sypialnia lub pokój dzienny. Aby dobrze wypaść, stwórz odpowiednie otoczenie, które będzie odpowiadało Twoim potrzebom i przyzwyczajeniom. Załóżmy, że jesteś osobą rodzinną, a często otrzymujesz telefony związane z pracą. Wybierz więc miejsce, w którym będziesz mieć trochę prywatności.

Twoje minimum to biurko i komputer, a jeśli masz dużo papierów, będziesz potrzebować stojaków i organizerów. Zastanów się, jakie inne szczegóły sprawią, że praca będzie bardziej komfortowa - czy będzie to podnóżek, czy lampka biurkowa, jeżeli jesteś przyzwyczajony do korzystania z nich w biurze. Bądź kreatywny w dekorowaniu swojego miejsca pracy, dodając ulubione zdjęcia lub małą roślinę.

Pamiętaj, że wybrane miejsce służy wyłącznie do pracy. Nie powinieneś tam czytać, wypełniać rachunków ani odrabiać lekcji z dzieckiem. Pomoże to w inteligentny sposób oddzielić część dzienną od roboczej. To samo dotyczy komputera. Jeśli jest osobny komputer, to znacznie lepiej. Jeśli masz tylko jeden, to sensowne jest posiadanie osobnego konta do pracy.

Ubrania

Pokusa, aby spędzić dzień w piżamie, jest czasem ogromna, ale nie należy jej ulegać. Wprowadzenie się w nastrój na początek dnia ułatwiają ważne poranne rytuały, takie jak kawa, prysznic i zmiana ubrania. Nie oznacza to, że musisz spędzić cały dzień w garniturze, nawet jeśli zwykle nosisz go do biura. Wybierz rozsądny kompromis między wygodą a elegancją. Być może najbardziej oczywistą opcją są dżinsy i t-shirt. Przy okazji nie zaszkodzą też Twoje ulubione perfumy.

Harmonogram

Harmonogram pomoże wyznaczyć wyraźną granicę między pracą a życiem osobistym. Chodzi tylko o to, aby go stworzyć i się go trzymać. Pomocny będzie planer dnia, a także różne aplikacje do zarządzania czasem, takie jak Rescue Time i Sectograph. Pomagają one śledzić, czy trzymasz się planu i kiedy jesteś najbardziej produktywny. Pomoże to przydzielać czas i zadania w zależności od stopnia trudności.

Czas pracy należy wykorzystywać zgodnie z jego przeznaczeniem. Wszystkie prace domowe należy zaplanować na wczesny ranek lub wieczór, jako rozgrzewkę po całym dniu spędzonym przy komputerze. Z tego samego powodu należy rozpoczynać i kończyć dzień pracy o wyznaczonej porze. Z służbowej poczty elektronicznej i czatów należy korzystać tylko w wyznaczonych godzinach.

Rozproszenia uwagi

Jeśli praca wymaga zwiększonej uwagi i koncentracji, warto ograniczyć wszelkie zewnętrzne czynniki rozpraszające, takie jak lodówka, portale społecznościowe i rozmowy telefoniczne poza pracą. Jeśli nie mieszkasz sam, warto od razu omówić ze współlokatorami swoją codzienną rutynę. To samo dotyczy krewnych i przyjaciół, którzy chętnie rozmawiają z Tobą w środku dnia pracy.

Przerwy

Może się wydawać, że zwyczaj robienia przerw jest sprzeczny z ideą produktywności, ale tak nie jest. Ważne są dwie rzeczy: czas trwania i częstotliwość. Co pół godziny należy robić pięciominutowe przerwy, a co dwie godziny - piętnastominutowe. Czas ten powinien być spędzany z dala od ekranu telefonu i laptopa. Lepiej jest poświęcić go na odrobinę aktywności fizycznej. Jeśli masz do dyspozycji balkon, wyjdź na świeże powietrze. Osobnym momentem jest przerwa na lunch. Może ona trwać od 30 minut do godziny.

Multitasking

Środowisko domowe pomaga lepiej się skoncentrować. Nie przeceniaj jednak swoich sił i nie obarczaj się dziesięcioma rzeczami naraz. Naukowcy już dawno temu udowodnili, że wielozadaniowość to mit. Człowiek może szybko i dobrze wykonać tylko jedną rzecz. Niech to raz na zawsze stanie się Twoim zawodowym mottem.